Blogberichten

Blog thuiswerken
Thuiswerken met de Contentkalender 5 juni 2020

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. Je werk-privébalans wordt op de proef gesteld. En je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af: (nog) meer online overleggen, geen snelle babbels in de gang en toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe ga je daarmee om? En waarom is de Contentkalender jouw partner in crime?

Header online overleggen vanuit je kot
Online overleggen vanuit je kot 15 mei 2020

We herkennen het allemaal. Een collega die niet kan inloggen, een collega wiens kinderen spontaan tikkertje spelen tijdens het overleg, een echo omdat iemand geen externe microfoon heeft. Allemaal ruis op de lijn. Ruis die je niet hebt op kantoor. Hierdoor wordt het kleinste contact een enorme opgave. En voor je het weet, vermindert de onderlinge communicatie. Die vermindering zorgt voor onduidelijkheid, ook in je contentplanning.

Headerfoto, stop met wachten
Stop met Excel, gebruik de Contentkalender 6 april 2020

Veel communicatieteams gebruiken het nog steeds voor hun communicatieplanning: Excel. Toch zijn er tools die je team aanzienlijk beter kunnen helpen bij het plannen en uitvoeren van campagnes. We vergelijken Excel met de Contentkalender in drie belangrijke fases van je contentstrategie: planning, uitvoering en evaluatie.

David travis WC6 MJ0k Rz Gw unsplash
Starten met je Contentkalender: waar moet je aan denken? 17 januari 2020

Met een goede communicatieplanning word je gedwongen om structuur aan te brengen in je werkproces: je weet ruim van tevoren wie wat wanneer voor wie schrijft en publiceert. Het biedt overzicht en zorgt voor een consistente werkwijze. Met de Contentkalender zet je eenvoudig een communicatieplanning op. Maar hoe maak je nu een goede communicatieplanning? Hoe moet je beginnen? En wie betrek je bij het proces? In deze blog geven we je graag een aantal tips voor een goede start.

Header blog Content formaten
Contentformaten en mediakanalen. Wacht, wat?! 10 december 2019

Als je communiceert, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik de informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Of specifieker nog: via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? In de Contentkalender gebruiken we de begrippen mediakanalen en contentformaten voor kanaal en vorm. Kanaal en vorm? Wacht! Zit daar verschil tussen? Ja, en in deze blog leggen we het verschil uit en vertellen we je hoe ze in je communicatieplanning passen.

Marten bjork r H8 O0 FH Fpfw unsplash
Structuur in je contentoverleg 22 november 2019

In de vorige blog hebben we je kennis laten maken met contentoverleg. Nu je een eerste kennismaking hebt gehad, geven we je in deze blog 6 tips om structuur aan te brengen in je contentoverleg.

Voorbeeld van een content overleg
Maak kennis met het contentoverleg 15 november 2019

Je communicatieplanning staat, iedereen doet mee en weet precies wat hij of zij moet doen. Maar dan komt er iets tussen. Je moet inspelen op de actualiteit of die nieuwsbrief moet toch pas een dag later verstuurd worden. En plots is je hele planning in de war. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen je planning up-to-date blijft, maar ook je hele team mee blijft doen aan je planning? Door een vast moment voor contentoverleg in te plannen.

Estee janssens a Qfhbxail Cs unsplash
Alles loopt op rolletjes? 30 oktober 2019

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl het bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een goed en duidelijk proces kan het verschil maken. Het zorgt voor overzicht en structuur. Om overzicht en structuur te krijgen in je content, is het belangrijk dat je weet welke boodschappen je verstuurt (of wil versturen), welke collega’s hierbij betrokken zijn en wie welke taak op zich neemt.

Start met plannen
Hoe een goede communicatieplanning jouw leven een stuk overzichtelijker maakt 11 oktober 2019

Een goede communicatieplanning geeft jou overzicht. Want het stelt je in staat vooruit te kijken en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op. Kijk maar.