Geschreven door Kevin Jelu | 30-10-2019 (bijgewerkt 16-12-2020)

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl het bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een helder proces kan het verschil maken. Het zorgt voor overzicht en structuur.

Om overzicht en structuur te krijgen in je content, is het belangrijk dat je weet welke boodschappen je verstuurt (of wil versturen), welke collega’s hierbij betrokken zijn en wie welke taak op zich neemt.

Van communicatie naar taken

Nadat je bepaald hebt welke communicaties je wilt publiceren, vraag je je af: welke stappen brengen ons efficiënt tot die publicatie? In de Contentkalender noemen wij die stappen “Taken”. Zo'n takenlijstje kan er als volgt uitzien:

  • Eerste versie schrijven
  • Feedback eerste versie
  • Tweede versie schrijven
  • Overleg met als resultaat definitieve derde versie
  • Feedback versie drie
  • Laatste aanpassingen
  • Visuele afwerking (afbeelding, lay-out, etc.)

Van taken naar rollen

Als de stappen om tot je boodschap te komen helder zijn, is het belangrijk om te kijken welke collega welke taak op zich neemt. Maar hoe bepaal je dat eigenlijk? Wat wordt de rolverdeling? Hieronder geven we vier manieren waarop jij de taken kan verdelen.

  • Heeft iedere werknemer een vast, eigen takenpakket dat duidelijk verschilt van het takenpakket van de andere werknemers? En vind je het belangrijk dat het, bijvoorbeeld, altijd dezelfde collega is die de opzet schrijft, zodat je in al je berichten dezelfde stijl hebt? Dan verdeel je rollen op basis van stabiliteit en consequentie.
  • Ben je wel toe aan vernieuwing? En vind je motivatie een belangrijke factor? Dan kan je variatie en persoonlijke ontwikkeling voorop stellen. Daarbij pols je dan welke collega's interesse hebben in welke taken en zorg je voor de nodige afwisseling. Zo verbreden je collega's hun expertise.
  • Vind je het belangrijk dat iedereen alles kan? En weet je precies welke kwaliteiten iedereen van je team moet bezitten? Dan kan je kiezen om de taken wisselend te verdelen. Zo kunnen al je teamleden bijvoorbeeld taken krijgen als schrijven, feedback geven en keuzes maken in de planning. Door collega’s iedere keer te laten wisselen van rol, zorg je dat iedereen zich allround ontwikkelt.
  • Heb je een wat kleiner team en daarom niet altijd de ruimte om te kiezen? Of zijn je werknemers echte alleskunners? Dan kan je de taken het best verdelen op basis van beschikbaarheid. Je kiest bijvoorbeeld Jan, omdat hij net klaar is met een ander project en daardoor nog ruimte over heeft. Zo houd je het werk voor iedereen behapbaar.

Wie welke rol krijgt is belangrijk, maar dat de rolverdeling duidelijk is voor iedereen is nog belangrijker. Daarmee houd je het overzicht.

Hoe verdeel jij rollen?

Hoe je het werk ook verdeelt in je communcatieplanning, het belangrijkste is dat je het overzicht behoudt. Wij zijn heel benieuwd hoe jij dat doet? Waar loop jij allemaal tegenaan? Laat het ons weten. Mail ons: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)

Headerfoto: Estée Janssens