Geschreven door Luuk Post | 10-12-2019 (bijgewerkt 11-12-2020)

Als je communiceert, vraag je je af: hoe wil ik de informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Of specifieker: via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? In de Contentkalender gebruiken we de begrippen mediakanalen en contentformaten voor kanaal en vorm. Kanaal en vorm? Wacht! Is er een verschil? Jazeker, en in deze blog leggen we het verschil uit en vertellen we je hoe ze in je communicatieplanning passen.

Mediakanalen
Je hebt verschillende manieren om met je klanten in contact te komen en je boodschap te verspreiden. Voor gemeentes is het gemeentehuis een belangrijke locatie om hun boodschap te verspreiden, voor een ijsverkoper zijn ijskar en voor ons is dat LinkedIn. Elke manier die je kan bedenken om informatie over te brengen naar klanten, is een mediakanaal.

Betekent dat dan ook dat je ze allemaal moet gebruiken? Nee, zeker niet. In je communicatieplanning gaat het om mediakanalen waarmee je actief probeert je klanten te bereiken. Leuk dat je als ijsverkoper een mooie ijskar hebt, maar als je die niet actief inzet dan hoef je er ook geen rekening mee te houden. Sta je er elke week mee in een drukke winkelstraat? Dan is het zeker een kanaal om mee te nemen in je planning.

Contentformaat
Maar wat zijn contentformaten dan? Formaat wordt vaak gebruikt om de grootte of de afmeting van een object aan te geven. Toch bedoelen we met contentformaat niet alleen de afmeting van een afbeelding of de lengte van een tekst of video. Met contentformaat bedoelen we ook de vorm van jouw boodschap. Waarom is de vorm relevant? Omdat je – als je het goed doet – herkenning creëert bij klanten, interactie uitlokt en zorgt voor consistente boodschappen. Ze nemen dus een belangrijke plek in binnen je communicatiestrategie.

Voorbeelden bol.com
Bron: Facebookpagina van Bol.com

Een goed voorbeeld is de Facebookpagina van Bol.com. Hun berichten - meestal inhakers - hebben een humoristische insteek en zorgen voor veel interactie. En het formaat is (bijna) altijd hetzelfde. Blauwe achtergrond, een klein stukje tekst, dan een leuke foto en natuurlijk het logo. Daarboven een humoristische opmerking. En het werkt, want de berichten van Bol.com worden veelvuldig gedeeld, geliket en mensen worden er vaak in getagd. Maar waardoor werkt dit zo goed? Het formaat brengt een stukje herkenning met zich mee. Zelfs als het logo van Bol.com er niet op staat, weet je dat het van Bol.com is. Dat is wat een goed contentformaat doet, het creëert herkenning.

Contentformaten en mediakanalen in je communicatieplanning

Oké, genoeg over de twee losse termen. Hoe verhouden ze zich tot elkaar? Mediakanalen en contentformaten helpen jou je content op te delen. En geven je zo meer structuur. Je kunt op één mediakanaal meerdere contentformaten gebruiken. Op Facebook deel je bijvoorbeeld niet alleen afbeeldingen, maar ook teksten of video’s. En door daar een onderscheid in te maken, krijg je een beter beeld van je communicaties. Hierbij nog een paar voorbeelden:

  • Je schrijft een blog (contentformaat) op je website (mediakanaal).
  • Je verspreidt vlogs (contentformaat) via YouTube (mediakanaal).
  • Je verstuurt een nieuwsbrief (contentformaat) via e-mail (mediakanaal).

Hoe bepaal je contentformaten en mediakanalen?
Mediakanalen bepalen is makkelijk. Je weet vast wel welke kanalen jouw bedrijf gebruikt om te communiceren. Schrijf ze allemaal op en kijk welke lijst je dan overhoudt. Het is daarbij wel handig om een onderscheid te maken tussen online en offline mediakanalen. En om na te denken over het doel van je mediakanaal.

Contentformaten zijn een stukje moeilijker, maar stiekem weet je hier al meer over dan je denkt. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Dan heb je vast wel een aantal stijlregels waar die aan moeten voldoen. Maximaal aantal woorden, beeldgebruik, call to actions enz. Daar maak je een contentformaat van. Maak je video’s? Ook dat is een goed formaat. En zo ben je vertrokken voor een lijst van je contentformaten.

Hulp nodig?
Heb je hier vragen over en vind je het fijn als er iemand met je meedenkt? Of kom je er niet helemaal uit? Dat kan! We helpen je graag verder. Mail ons: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)

Headerfoto door: Gerd Altmann via Pixabay