Geschreven door Luuk Post | 10-12-2019

Als je communiceert, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik de informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Of specifieker nog: via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? In de Contentkalender gebruiken we de begrippen mediakanalen en contentformaten voor kanaal en vorm. Kanaal en vorm? Wacht! Zit daar verschil tussen? Ja, en in deze blog leggen we het verschil uit en vertellen we je hoe ze in je communicatieplanning passen.

Mediakanalen
Je hebt verschillende manieren om met een klant in contact te komen en je boodschap te verspreiden. Voor gemeentes is het gemeentekantoor een belangrijke manier om hun boodschap te verspreiden, voor een ijsverkoper zijn gevel en voor ons is dat LinkedIn. Iedere manier die je kan bedenken om informatie over te brengen naar klanten, is een mediakanaal.

Betekent dit dan ook dat je ze allemaal moet gebruiken? Nee, zeker niet. In je communicatieplanning gaat het om mediakanalen waarmee je actief probeert je klanten te bereiken. Leuk dat je als ijsverkoper een mooie gevel hebt, maar als je die niet actief inzet dan hoef je daar ook geen rekening mee te houden. Hang je er iedere week nieuwe posters aan? Dan is het zeker een kanaal om mee te nemen in je planning.

Contentformaat
Maar wat zijn dan contentformaten? Formaat wordt vaak gebruikt om de grootte of de afmeting aan te geven. We bedoelen met contentformaat niet alleen de afmeting van een afbeelding of de lengte van een tekst of een video. Met contentformaat bedoelen we ook de vorm van jouw boodschap. Waarom is de vorm relevant? Omdat je – als je het goed doet – herkenning creëert bij klanten, interactie uitlokt en zorgt voor consistente boodschappen. Ze nemen dus een belangrijke plek in binnen je communicatiestrategie.

Voorbeelden bol.com
Bron: Facebookpagina van Bol.com

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Facebookpagina van Bol.com. Zij lijken het te snappen. Hun berichten - meestal inhakers - hebben een humoristische insteek en zorgen voor veel interactie. En het formaat is (bijna) altijd hetzelfde. Blauwe achtergrond, een klein stukje tekst, dan een leuke foto en natuurlijk het logo. Daarboven een humoristische opmerking. En dit werkt, want de berichten van Bol.com worden veelvuldig gedeeld, geliket en mensen worden er vaak in getagd. Maar waardoor werkt dit zo goed? Het formaat brengt een stukje herkenning met zich mee. Zelfs als het logo van Bol.com er niet op staat, dan nog herken je een bericht van Bol.com. Dat is wat een goed contentformaat doet, het creëert herkenning.

Contentformaten en mediakanalen in je communicatieplanning

Oké, genoeg over de twee losse termen. Hoe verhouden ze zicht tot elkaar? Mediakanalen en contentformaten helpen jou je content op te delen, waardoor er meer structuur ontstaat. Je kunt op één mediakanaal meerdere contentformaten hebben. Op Facebook deel je bijvoorbeeld niet alleen afbeeldingen, maar ook teksten of video’s. En door daar onderscheid in te maken, krijg je een beter beeld van je communicaties. Hierbij nog een paar voorbeelden, zodat het onderscheid duidelijker wordt:

  • Je schrijft een blog (contentformaat) op je website (mediakanaal).
  • Je verspreidt vlogs (contentformaat) via YouTube (mediakanaal).
  • Je verstuurt een nieuwsbrief (contentformaat) via e-mail (mediakanaal).

Hoe bepaal je contentformaten en mediakanalen?
Mediakanalen bepalen is makkelijk. Je weet vast wel welke kanalen jouw bedrijf gebruikt om te communiceren. Schrijf ze eens allemaal op en kijk welke lijst je dan overhoudt. Het is hierbij wel handig om onderscheid te maken tussen online en offline mediakanalen.

Contentformaten zijn een stukje moeilijker, maar stiekem weet je hier al meer over dan je denkt. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Dan heb je vast wel een aantal stijlregels waar die aan moeten voldoen. Maximaal aantal woorden, beeldgebruik, call to actions, etc. Hier kan je een contentformaat van maken. Maak je video’s? Ook dat is een goed formaat. Zo kan je er vast wel een paar meer bedenken.

Hulp nodig?
Heb je vragen hierover en vind je het fijn als er iemand met je meedenkt? Of kom je er niet helemaal uit? Dat kan! We helpen je graag verder. Mail ons: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)

Headerfoto door: Gerd Altmann via Pixabay