Geschreven door Kevin Jelu | 18-12-2020

Het nieuwe jaar komt eraan. Dat betekent dat het tijd is om de Contentkalender voor 2021 te vullen. Op naar een overzichtelijke start van het nieuwe communicatiejaar. Maar hoe vul je de Contentkalender snel en doeltreffend? Deze blog helpt je daarbij.

Een nieuw jaar: hoe begin je?

Nieuw jaar, nieuwe planning. Maar hoe begin je eraan? Nog voor je begint met plannen voor 2021, is het verstandig om de communicaties uit 2020 te evalueren. Zo neem je alle leerpunten mee het nieuwe jaar in. Welke communicaties gingen goed? En waar zitten de verbeterpunten? Onder het kopje ‘Evalueren’ vind je makkelijk terug hoeveel sterren je een communicatie hebt gegeven.

Scherm 'Evalueren'

Evaluatiescherm in de Contentkalender

Heb je de evaluatiefunctie niet gebruikt? Niet erg. Denk even terug aan 3 communicaties waar je heel trots op was en 3 communicaties die minder scoorden. En haal zo je leerpunten uit 2020.

Je weet nu hoe je communicaties het deden, maar je wil natuurlijk ook weten hoe je communicatieplan er in z’n geheel uitzag. Om dat te achterhalen stel je jezelf een aantal vragen (met behulp van de filters en kalenderweergaves in de Contentkalender):

  • Over welke onderwerpen communiceer je veel?
  • Was je communicatie mooi verdeeld over het jaar? Of waren sommige momenten te druk? En andere te rustig?
  • Heb je al je doelgroepen voldoende bereikt?
  • Gebruik je alle mediakanalen? Zijn er nieuwe bijgekomen?
  • Gebruik je alle contentformaten? Zijn er nieuwe bijgekomen?
  • Hoe scoorde je op je doelstellingen? Blijven die gelden voor 2021? Of zijn er nieuwe?
  • Klopt je tone-of-voice nog?

Aan de hand van die vragen, evalueer je het afgelopen jaar. En bepaal je hoe je linkerbalk eruit komt te zien in 2021.

Projecten voor 2021

Nu je de linkerbalk hebt geëvalueerd, is het tijd voor het leukste gedeelte: je communicaties en projecten plannen. Begin daarvoor met je projecten:

  • Always-on-communicatie: bekijk je doorlopende projecten en check welke gewoon doorlopen in 2021. Die hoef je verder niet aan te passen. Loopt een project niet door? Dan archiveer je ze eenvoudig na je evaluatie van 2020.
  • Projectmatige communicatie: keren campagnes uit 2020 terug in het komende jaar? Kopieer het project dan makkelijk door op ‘Opslaan en kopiëren’ te klikken. Je kiest daarbij ook of je communicaties wilt mee kopiëren. Is een project klaar en geëvalueerd? Archiveren maar.

Heb je nieuwe doorlopende projecten of campagnes? Voeg ze dan makkelijk toe door onderaan de linkerbalk op ‘Toevoegen’ te klikken.

En nu: communicaties

Nu je de projecten hebt aangemaakt, is het tijd om de Contentkalender te vullen met communicaties. Communicaties uit 2020 kopiëren naar 2021? Dat kan. Kopieer een communicatie door op ‘Opslaan en kopiëren' te klikken. Pas de datum aan en voeg indien nodig nieuwe of extra informatie toe. Wil je nieuwe communicaties aanmaken? Dat doe je, zoals je wel weet, door op de groene knop ‘Communicatie toevoegen’ of op een datum te klikken.

Door vooruit te kijken, speel je met je communicaties in op de actualiteit. Kijk dus al even na wanneer de belangrijkste feestdagen vallen, op welke momenten je bijzondere dagen of evenementen van je organisatie moet toevoegen en of er inhaakmomenten zijn die je absoluut niet wilt missen. Door ze nu al in de Contentkalender te zetten, mis je geen enkele kans!

Samen met je team

In 2021 ga je natuurlijk weer samen met je gezellige team aan de slag. Hopelijk weer vanop kantoor. Maar misschien is je team ondertussen groter of kleiner geworden of hebben collega’s andere rollen ingenomen. En natuurlijk staat de communicatiewereld niet stil: ja, we doen nu dingen met TikTok-filmpjes. Door die mogelijke veranderingen, is het goed om te kijken of je workflows nog kloppen. Werken jullie nog steeds op dezelfde flow? Zijn er andere taakverdelingen nodig? Of zijn er workflows voor nieuwe communicatievormen?

Natuurlijk wil je ook weer samen op regelmatige basis overleggen. Check dus zeker of je contentoverleg alweer terugkerend in je agenda staat. Kleine taken die je communicatieleven in 2021 weer een heel stuk makkelijker maken.

Knallen in 2021

Met die tips, ben je weer klaar voor een ongetwijfeld druk, gevarieerd en boeiend communicatiejaar. Veel succes!

Hulp nodig met de inrichting voor 2021? Of andere vragen?