Geschreven door Luuk Post | 11-10-2019

Een goede communicatieplanning geeft jou overzicht. Want het stelt je in staat vooruit te kijken, en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op. Kijk maar.

Je denkt vooruit

Een communicatieplanning dwingt je om vooruit te kijken en te denken. Dwang is hier iets positiefs. Want wat is het fijn als je al precies weet op welke dagen de nieuwsbrief eruit gaat. Dan kan je alvast plannen: van een brainstorm voor de inhoud tot de eindredactie en de klik op de verzendknop. Als je vooruit kijkt, ontdek je ook wat er nog niet zo goed gepland is. Je ontdekt misschien een groot gat tussen de winter- en de zomercampagne. Terwijl dat juist het ideale moment is om jouw reisverzekeringen, zomercursussen of badpakken te verkopen.

Je speelt moeiteloos in op de actualiteit

Als jij overzicht hebt, speel je makkelijk en snel in op de actualiteit. Worden we wereldkampioen? Dan weet je meteen of er nog ruimte is voor post die erop inspeelt. Zijn al je redacteuren geveld door de griep? Jij ziet in een oogopslag of de communicatieplanning hiermee in gevaar komt en of je actie moet ondernemen. En komt er een spoedje met hoge prioriteit binnen? Dan kijk je snel of je nog ergens wat kunt schuiven. Laat die wereldtitels maar komen. Want jij bent op alles voorbereid.

Je leert uit en maakt gebruik van het verleden

Wat deden we vorig jaar ook alweer met Valentijnsdag? En rond welke datum begonnen we met de kerstactie? Het voordeel van een overzicht is dat je het er later nog eens bij kan pakken. Je ziet precies wat er al eerder is gepubliceerd, hoeveel tijd dat kostte en wat en wie daarvoor nodig was. Misschien heb je zelfs wel genoteerd wat er goed ging en wat er beter kon. Of hoe jouw volgers toen reageerden op je zeemzoete Valentijnsbericht. Dat is allemaal waardevolle input om het deze keer net iets anders te doen. Net iets beter.

Je verdeelt makkelijk rollen en verantwoordelijkheden

Met een goede communicatieplanning weet je precies wat je wanneer nodig hebt. Vervolgens kan je kijken wie je hiervoor nodig hebt. Je eigen collega’s of misschien wel een externe partij. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Dat creëert rust. En overzicht.

Je voorkomt getreuzel en gezeur

Jan kan niet starten, omdat Sofie geen briefing heeft aangeleverd, omdat Charlotte nog geen input heeft gegeven, omdat… Stop, dit wil je niet! Omdat het niet efficiënt is én omdat het de werksfeer niet bevordert. Want vervolgens klaagt Sofie over Charlotte bij Jan. Of nog erger: bij jou. Voorkom dat door jouw overzicht met je collega’s te delen. Dan weet iedereen wie wat wanneer moet doen. Deel het dan ook meteen met je interne stakeholders en je eigen leidinggevende. Zo is iedereen op de hoogte van alle communicaties.

Overzicht met de Contentkalender

Wil jij ook meer overzicht? En kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Ontdek hoe je jouw communicatieplanning verbetert met de Contentkalender en zo nog meer overzicht krijgt. De Contentkalender helpt jou bij het opzetten en bijhouden van je communicatieplanning. In de praktijk hebben we gemerkt dat de meeste planningen verbeterd kunnen worden door middel van een paar eenvoudige stappen:

  • Maak je communicatieplanning concreet. Niemand heeft er wat aan als je iets ergens volgende week gaat doen. Deadlines kunnen verschoven worden, maar ze zijn wel degelijk nuttig. Werk er ook mee.
  • Maak je planning niet te uitgebreid. Niemand weet wat er volgend jaar gaat gebeuren. Grote lijnen zijn prima natuurlijk, maar het hoeft nog niet dichtgetimmerd te worden. Dat kan altijd later nog.
  • Deel je communicatieplanning. Soms kunnen anderen precies zeggen waar je spaak gaat lopen of waar de planning niet in voorziet.
  • Houd je planning overzichtelijk. Dat helpt als je je planning deelt met anderen. Zo kan de rest meteen zien waar jij mee bezig bent.
  • Houd je planning bij. Een goede planning laat ruimte voor ongeplande gebeurtenissen, maar daarvoor moet je planning wel up-to-date blijven.

Met die tips heb je je communicatieplanning binnen no-time weer onder controle. Wil je meer hulp krijgen met plannen? Mail mij: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)

Bron headerfoto: pexels.com