Zoeken naar de perfecte match

Als organisatie wil je zichtbaar zijn voor je klanten. En dat betekent: zijn waar je klant is. We hoeven jou niet te vertellen dat de massamediakanalen als de TV, radio en krant een manier zijn om je doelgroep te bereiken. Maar tegenwoordig zijn sociale mediakanalen even belangrijk, of zelfs belangrijker, om de massa te bereiken.

In de Contentkalender maak je een aantal keuzes in je contentplanning. Bijvoorbeeld over het mediakanaal waarop je een communicatie plaatst; De doelgroep waarop je een communicatie richt; En de doelstelling waaraan de communicatie bijdraagt. Een goede kanaalstrategie zorgt ervoor dat je die keuzes makkelijker maakt. Maar voor je kan beginnen aan je kanaalstrategie is het belangrijk om informatie te verzamelen over de verschillende kanalen. En in dit blog vertellen we je alles wat je moet weten over LinkedIn.

LinkedIn beter leren kennen

LinkedIn is een sociaal mediaplatform uit de Verenigde Staten. Waar andere platformen (zoals Facebook) zich richten op persoonlijke relaties, richt LinkedIn zich vooral op zakelijke relaties. LinkedIn is daarom het perfecte kanaal voor bedrijven die zich op andere bedrijven richten, ondernemers of individuele professionals. In plaats van vakantiefoto’s en kattenfilmpjes, kom je op LinkedIn eerder professionele sfeervideo’s, bedrijfsnieuwtjes en zakelijke vragen tegen. De nadruk ligt hierbij wel natuurlijk heel erg op het woord 'eerder', mMaar over het algemeen heeft alle gedeelde content een zakelijke insteek.

Linkedin in cijfers

Laten we het ook even over de cijfers hebben. Want hoe kan je organisatie profiteren van dit platform? Wereldwijd gebruiken zo’n 675 miljoen mensen LinkedIn. In Nederland heeft LinkedIn maar liefst 5 miljoen gebruikers (2021). En van die 5 miljoen gebruikers, gebruiken 771.000 Nederlanders het platform iedere dag. LinkedIn wordt het meest gebruikt door mensen tussen de 20 en 39 jaar (47%) en tussen de 40 en 64 jaar (37%) oud (bron: Newcom Research).

Nu weten we dat er genoeg mensen aanwezig zijn op het platform. Maar waarom is LinkedIn dan zo interessant voor jouw organisatie? Ruim 33% van de LinkedIn-gebruikers volgt één tot negen bedrijfpagina’s. En ruim 16% volgt zelfs meer dan vijftig bedrijven. Door je eigen bedrijfspagina actief in te zetten, vergroot je de zichtbaarheid van je organisatie enorm.

Hoe val je op?

En, ben je al overtuigd dat LinkedIn de perfecte match is voor jouw organisatie? Mooi. Maar hoe ga jij ervoor zorgen dat je opvalt tussen alle gebruikers en de enorme berg aan content? Hiervoor is het belangrijk om ook iets over het algoritme van LinkedIn te weten.

LinkedIn stuurt erop aan dat je alleen content te zien krijgt, die voor jou relevant is. Daarom filtert het platform de content die je plaatst en bepaalt hiermee dus ook de kwaliteit en je bereik. Daarvoor maakt het platform gebruik van een spam-fighting strategy:

Deze strategie houdt in dat LinkedIn als het ware je content "leest" en deze direct in een categorie plaatst: ‘spam’, ‘lage kwaliteit’ of ‘goedgekeurd’. Als de content ‘goedgekeurd’ is, wordt je post (tijdelijk) weergegeven aan een kleine groep mensen. Het platform kijkt naar de reactie van je netwerk. Als deze reactie positief is, oftewel: als mensen reageren op je content door te liken of te reageren, is dat een goed teken voor het algoritme. En gaat je content door naar de volgende stap: de kwaliteitscontrole. Bij deze tweede stap kijkt het algoritme ook naar je profiel en de kwaliteit van je eerdere content. Dat bepaalt of je content nog langer getoond wordt aan meer mensen.

Dus, hoe zet je LinkedIn beter in?

Of je nou via je persoonlijke pagina, of via je bedrijfspagina plaatst, deze drie tips kunnen jou helpen om meer bereik te krijgen:

  1. Zorg dat de kwaliteit van je (bedrijfs)profiel op orde is. Naast een goede profielfoto en banner, is de beschrijving ook heel belangrijk. Zorg dat je profiel (of je bedrijfspagina) altijd altijd up-to-date is.
  2. Zoek de interactie op. Ga het gesprek aan met je netwerk en vraag eventueel collega’s om hulp. Hun likes en reacties kunnen namelijk ook helpen om de content te verspreiden.
  3. Plaats je eigen content volledig op LinkedIn. En dan het liefst afbeeldingen, video’s of artikelen. Zoals ieder platform, wil LinkedIn haar gebruikers op LinkedIn houden. Plaats een blog bijvoorbeeld volledig in één post, of knip hem op in verschillende posts. Vermijd content die met linkjes naar een ander platform leiden, of deel deze linkjes in de reacties.

Tijd voor actie

Nu je meer kennis over LinkedIn hebt, is het tijd om aan de slag te gaan. Vergeet niet dat het tijd kost om te leren welke content scoort en om dit te blijven te testen. Alleen zo ontdek je wat wel en niet werkt. Wil je samen met ons sparren over je content? Stuur ons dan gerust een mailtje via info@contentkalender.nl.