Geschreven door Franka Smet | 17-09-2021

Wat is het eerste waar je aan denkt bij 14 februari? Aan de verjaardag van YouTube natuurlijk! Sinds de oprichting in 2005 is het platform enorm gegroeid. Met 8.8 miljoen Belgische gebruikers is YouTube de twee na populairste sociale mediawebsite in ons land (bron: Xavier Degraux)

Per minuut komt er wereldwijd vierhonderd uur aan nieuwe videocontent bij (bron: TIEN). Even voor de beeldvorming: dat is meer dan zestien dagen aan video's. Dus hoe zorg je er nou voor dat ook jouw video's opvallen in deze videomassa? Hier lees je dé tips en tricks voor een succesvol YouTubekanaal.

Ken je kanaal

YouTube is, net zoals Google, eigenlijk een zoekmachine. De op twee na grootste van de wereld zelfs. Je moet daarom inspelen op SEO (search engine optimization). Dit zijn manieren die je kan toepassen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Dit is belangrijk zodat je hoog in zoekresultaten verschijnt en meer bezoekers op jouw link klikken. Met de tips hieronder verschijn je hoger in de zoekresultaten van YouTube. Maar zo komen je video’s ook nog eens hoger in de zoekmachine van Google. Twee vliegen in één klap dus.

Tips voor search engine optimization op YouTube

  • Bedenk een pakkende titel, waardoor mensen op jouw video klikken. Pas hierbij op voor clickbait: wat je in je titel zet moet wel daadwerkelijk in de video te zien zijn.
  • Je positie in de zoekresultaten wordt ook bepaald door de videobeschrijving. Voeg een beschrijving toe waarin je zo veel mogelijk zoekwoorden verwerkt. Zoekwoorden zijn keywords die mensen intypen in de zoekbalk om zo bij de juiste video's uit te komen.
  • Uit onderzoek van YouTube is gebleken dat een gepersonaliseerde thumbnail ook de kans vergroot dat mensen je video bekijken. Thumbnails zijn die kleine plaatjes die je naast de videolink ziet. Zo krijg je een sneak preview van hoe de video eruitziet. Je kan ervoor kiezen om een beeld uit de video als thumbnail in te stellen, maar dus ook om een gepersonaliseerde foto te gebruiken.
  • Voeg links naar je website toe aan de beschrijvingen en/of video's. Op dezelfde manier kan je op je website verwijzen en linken naar je YouTube kanaal. Dit is niet alleen positief voor je vindbaarheid op YouTube, maar ook voor het verkeer naar je website. Een win-win situatie dus.

Fanbase opbouwen

Een andere manier om hoog in de zoekresultaten te eindigen: veel abonnees. Upload daarom vaak nieuwe video's, zo houd je je volgers actief op je kanaal. De meeste organisaties posten elke week iets op hun kanaal, bijvoorbeeld elke woensdag. Fans houden hier rekening mee en zitten vol verwachting op jouw nieuwe video's te wachten. Door je doelgroep goed te kennen, weet je precies hoe vaak zij behoefte hebben aan nieuwe content. Misschien merk je op een gegeven moment dat één keer per week veel te vaak is, of te weinig.

En voor de echte Contentkalenderfans onder jullie, like en subscribe op ons YouTubekanaal.

Camera, licht, actie

Zoals ik uitlegde in ons blog over Instagram, moet jouw content niet alleen bij je doelgroep, maar ook bij het platform passen. Mensen browsen vaak niet op YouTube om iets te kopen, dus laat die salespitch maar achterwege. Maar waar kunnen je YouTube video's dan wel over gaan?

Mensen hebben steeds meer behoefte aan zogeheten 'how to'- video's. Pak je camera er dus bij en vertel je volgers precies wat zij aan jouw product hebben of hoe het werkt.

Wist je dat... Het aantal zoekopdrachten zoals "Hoe kan ik…'' of ''Hoe moet ik…'' jaarlijks met 70% stijgt? (bron: TIEN).

De Contentkalender op You Tube

Voorbeelden van 'how to'-video's vind je onder andere ook op ons YouTubekanaal

De belangrijkste punten op een rijtje:

  • Zorg dat jouw video's hoog in de zoekresultaten verschijnen
  • Pakkende titel
  • Goede omschrijving
  • Originele thumbnail
  • Zorg dat mensen, als ze jouw kanaal eenmaal hebben gevonden, gaan abonneren en trouwe fans worden van jouw content.
  • Publiceer regelmatig video's, zo hou je abonnees actief
  • Vraag jezelf af: aan hoeveel content hebben jouw fans behoefte?
  • Kies content die zich goed leent voor YouTube
  • How-to-video's zijn heel erg populair, maak hier gebruik van.

Ontdek de vlogger in jezelf!

Nu je meer kennis over YouTube hebt, is het tijd om er mee aan de slag te gaan. Vergeet niet dat het tijd kost om te leren welke content scoort en om dit te blijven te testen. Alleen zo ontdek je wat wel en niet werkt. Wil je samen met ons sparren over je content? Stuur ons dan gerust een mailtje via info@contentkalender.nl.