Blogberichten

Beginscherm Facebook-app. ''What's on your mind?''
Kies je kanaal: Facebook 28 september 2021

"Wat ben je aan het doen, Franka?", vraagt Facebook mij zodra ik de app open. Vandaag is het antwoord duidelijk: een blog schrijven. De Contentkalender dook deze week namelijk in de wereld van Facebook om uit te zoeken hoe je dit kanaal het beste inzet voor jouw organisatie. Het platform staat bekend om haar ingewikkelde algoritme, dus buckle your seatbelts, het wordt een wild ride.

Schrift met daarin een stijgende grafiek
5 stappen voor een goede communicatieplanning in de Contentkalender 21 september 2021

Vergeet last minute stress. Vanaf nu krijgt je doelgroep op vaste momenten krachtige content. Met een contentkalender weet je ruim van tevoren wie wat wanneer en voor wie publiceert. Maar hoe begin je met zo'n contentkalender? Dit stappenplan helpt je om in 5 stappen te starten met communicatieplanning in de Contentkalender.

Telefoonscherm met daarop alle sociale media apps, waaronder YouTube.
Mediakanaal onder de loep: YouTube 17 september 2021

Wat is het eerste waar je aan denkt bij 14 februari? Aan de verjaardag van YouTube natuurlijk! Sinds de oprichting in 2005 is het platform enorm gegroeid. Met dagelijks 3,1 miljoen Nederlandse gebruikers is YouTube een van de populairste sociale mediawebsites in ons kikkerlandje (bron: Nationale Social Media Onderzoek 2021).

Een bureau vol met stiften, beschreven papieren en een scherm van boven
Marketingplan: van kopje koffie naar après-content 14 september 2021

Hoe vaak heb je al gedacht: ik ga werk maken van een marketingplan. Maar de theorie is altijd een beetje versuffend. Het klinkt mooi: met content streef je organisatiedoelen na. En je probeert je product of dienst bij je doelgroep(en) te laten opvallen. Zo helpt een marketingplan je je doelen te bereiken en laat het je organisatie groeien. Maar in de praktijk voelt dat toch net wat anders. Daarom mag je die theorie even vergeten. In vier begrijpelijke stappen helpen we je om een mooi marketingplan neer te zetten. Tijd om de daad echt bij het woord te voegen.

Foto van twee beeldschermen met op de een een contentkalender en op de ander het nieuwe 'communicatie toevoegen' scherm.
We passen het 'Communicatie Toevoegen'-scherm aan. 8 september 2021

Weet je het nog? Afgelopen februari hebben we ons ‘Communicatie toevoegen’-scherm aangepast. Van één scherm gingen we naar drie stappen. Maar, uit gesprekken bleek dat deze wijziging niet alleen maar voordelen had. Dus hebben we met jullie feedback een nieuw scherm ontwikkeld. In deze blog leggen we je graag uit hoe het nieuwe scherm er uitziet.

Blogpostseptember Insta
Mediakanaal uitgelicht: Instagram 3 september 2021

Droom jij ook van 55 miljoen likes op Instagram? Een foto van een doodnormaal ei is het gelukt. In minder dan tien dagen werd de foto de meest gelikete foto op Instagram. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk sociale mediakanalen zijn om de massa te bereiken. Daarvoor moet je wel weten welke content het beste bij een kanaal past. En het is goed om te weten welke sociale mediakanalen het beste bij jouw merk of organisatie passen. In een blogreeks lichten we de meest populaire sociale mediakanalen uit, zodat je precies weet welk mediakanaal het beste past bij je organisatiedoelstellingen. In deze blog ontdek je alles over het platform Instagram.

Communicatie -LinkedIn uitgelicht door een vergrootglas
Mediakanaal uitgelicht: LinkedIn 20 augustus 2021

Als organisatie kan je niet meer om sociale media heen. Dat is geen nieuws, maar hoe maak je daar de juiste beslissingen over in je contentplanning? De Contentkalender helpt je een aantal keuzes te maken. Bijvoorbeeld over het mediakanaal waarop je een communicatie plaatst. In een blogreeks lichten we de meest populaire sociale mediakanalen uit, zodat je precies weet welk mediakanaal het beste past bij je organisatiedoelstellingen. In deze blog ontdek je alles over het platform LinkedIn.

Kinderen in klas houden scorebord omhoog met daarop een 9.
Grip op je content: zo pakt UNICEF het aan 25 mei 2021

Je content vertrekt vanuit een doelstelling en spreekt een doelgroep aan. En je maakt je content via een helder werkproces. Logisch. Maar in de praktijk is het een stuk minder makkelijk om die connectie te bewaken. Door een grote hoeveelheid content, campagnes en belangen, verlies je het overzicht. UNICEF Nederland slaagt er wel in om overzicht te houden. Ontdek in deze blog hoe.

Twee handen gebruiken het toetsenbord van een laptop. Op de achtergrond staat er een tweede beeldscherm.
Van contentstrategie naar helder werkproces 23 maart 2021

Uit onderzoek blijkt dat twee op drie organisaties in Nederland een contentstrategie heeft. Toch heeft maar één derde van die organisaties een helder proces voor het beheer van hun content. Dat kan veel beter. In deze blog lees je hoe de Contentkalender je daarbij helpt.