Geschreven door Franka Smet | 12-09-2022
Hoe deel jij je boekenkast in? Op auteur of op genre? Op kleur of op formaat? De keuzes die je maakt voor je boekenkast zijn vergelijkbaar met de keuzes in de Contentkalender. Ook bij de indeling van projecten.
Ik hoor vaak van beginnende gebruikers dat een planning op projectbasis een omschakeling is. Beginnen met plannen in de Contentkalender kan even wennen zijn. Want wat zijn die projecten precies? Laten we daar mee beginnen.
Wat is een project?
Projecten categoriseren je communicatie-uitingen. Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen verschillende thema’s, campagnes of kernwaarden. Zo houd je je kalender overzichtelijk. Aan elk project wijs je een kleur toe en dat zie je direct terug in de kalender.
Wat je categorieën of projecten precies zijn mag je helemaal zelf bepalen. Die vrijheid is fijn, maar maakt het misschien ook extra ingewikkeld.
De boekenkast
Vorige maand was ik op een housewarming van een vriendin. Vol trots liet ze ons haar op kleur gesorteerde boekenkast zien. Dit bracht een interessante vraag naar boven bij het gezelschap. Waarom sorteer je je boeken op kleur, en niet op titel? Of op auteur, dan staan alle series bij elkaar. Of op genre, zodat je een boek kan uitkiezen op basis van je humeur.
Maar de keuze voor kleur was simpel: boeken die ik al heb gelezen hoef ik niet nog eens te vinden. De kleurvolgorde geeft mij rust. En dat was dat. Want wie zijn wij om te zeggen of haar indeling goed of fout is?
De boekenkast van de Contentkalender
Dit deed me denken aan de indeling van projecten in de Contentkalender. Wij krijgen vaak de vraag wat de beste indeling is. Maar eigenlijk is die er niet. Je creëert een overzicht dat voor jou werkt. En voor elke organisatie zal de wens anders zijn.
Hoe definieer je een project?
Heb je nog geen communicatiethema’s of werk je niet met campagnes? Deze drie stappen helpen je op weg:
- Stap 1 | Terugblikken
- Stap 2 | Categoriseren
- Stap 3 | Plannen
Terugblikken
Noteer van alle berichten van de afgelopen vier weken de datum en het onderwerp of thema. Het handigst is om hier een tabel voor te maken.