Geschreven door Kevin Jelu | 13-11-2020

In onze vorige blog vertelden we je over twee verschillende vormen van communicatieplanning: projectmatig en always-on communiceren. Het verschil? Bij projectmatig communiceren werk je toe naar een helder einddoel. Bijvoorbeeld een bijzondere dag of een evenement. Met een always-on-strategie communiceer je het hele jaar door over vooraf gekozen onderwerpen. Zo probeer je je imago, branding of positionering te versterken.

Twee uiteenlopende methodes, die elkaar niet uitsluiten, maar wel om een verschillende aanpak vragen in je communicatieplanning. We vertellen je graag hoe je beide vormen optimaal inzet in je Contentkalender.

Juiste input op projectniveau: projectmatig communiceren

Weet je nog hoe we in de vorige blog omschreven dat het Coca-Cola-kerstproject hét voorbeeld is van projectmatig communiceren? Zo’n groot project, of grote campagne, vereist een strakke planning. En daar ben jij, als marketeer, natuurlijk ervaren in. Maar je wil die strakke planning overzichtelijk in de Contentkalender. Zo weten jij en je team altijd precies wat er moet gebeuren om het einddoel te halen.

Om zo’n groot project in de Contentkalender te krijgen, voeg je het toe onder ‘Projecten’ in de linkerbalk. Je kiest een start- en einddatum, vertelt op welke doelgroep je je project richt en welke doelstelling het project heeft. Verder wijs je (eventueel) een projectverantwoordelijke aan en kies je een herkenbaar kleurtje voor het project. Zo weet je de communicaties voor dat project makkelijk terug te vinden. Na die stappen, staat je project klaar en begin je de communicaties te plannen.

Schermafbeelding 2020 11 13 om 11 52 19

Project aanmaken in de Contentkalender

Juiste input op projectniveau: always-on communiceren

Bij always-on communiceren sta je voor een keuze: hoe sterk staat het onderwerp in de spotlight? Het antwoord is belangrijk voor de manier waarop je een alway-on-onderwerp in de Contentkalender plaatst. Denk, bijvoorbeeld, aan onderwerpen als diversiteit of milieubewustzijn. Staat zo’n onderwerp volledig in de spotlight en wil je het dus meteen zien in de kalender? Dan zet je het ook als ‘Project’ in de Contentkalender. Zonder begin- en einddattum. Maar met een vinkje ‘Always-on’.

Speelt het onderwerp veel meer op de achtergrond en duikt het doorheen je hele planning op? Dan draagt zo’n onderwerp geen always-on-project, maar wil je dat onderwerp aan communicaties kunnen koppelen. In dat geval, kies je om van zulke onderwerpen een ‘Thema’ te maken in de Contentkalender. Je hangt ze eenvoudig aan de communicaties waar ze opduiken. En achteraf haal je er makkelijk uit hoe vaak je over dit thema gecommuniceerd hebt.

Uitlichten always on

Zo zet je je projecten op doorlopend

Plan je communicatie-uitingen zorgvuldig

Bij communicaties in een projectmatige planning is de timing belangrijk. Je bent in een korte tijd aan het communiceren en je werkt naar één moment toe (bijvoorbeeld kerst). Omdat de timing zo belangrijk is, is een goede voorbereiding cruciaal. Zorg dat je ruim voor de livegang van het project al een groot gedeelte van je content klaar hebt staan. Dat kan o.a. door de deadlines van taken goed te kiezen. Zo hoef je alleen nog maar na te denken over de onvermijdelijke wijzigingen van het laatste moment.

Bij een always-on-planning heb je meer flexibiliteit. Per onderwerp dat als always-on-project in de kalender staat, besluit je hoe vaak je hierover wil communiceren. 60% van de tijd over X, 30% over Y en 10 % over Z. Daardoor is je planning even strak, maar kan je wat meer schuiven met het moment waarop je de communicaties live plaatst. Het blijft immers leuk om te testen welke momenten voor jouw doelgroep werken. Coosto deed daar onderzoek naar, lees er hier meer over.

En de evaluatie?

Welke manier je ook kiest, de evaluatie blijft nagenoeg hetzelfde. Tenminste, de evaluatie op communicatieniveau. Stel jezelf de vraag: welke onderwerpen scoren goed en welke niet? In de Contentkalender geef je ze één tot vijf sterren en noteer je ook de belangrijkste leerpunten.

Schermafbeelding 2020 10 29 om 11 07 27 1

Zo evalueer je een communicatie

Dat voor elke communicatie doen, is echter erg tijdrovend. Mocht je niet iedere communicatie afzonderlijk willen evalueren, werk dan met tops en flops. Scoort je communicatie goed? Geef ‘m dan vijf sterren. Scoort ie niet zoals gehoopt? Dan geef je ‘m één ster. Noteer daarbij ook waarom je die score geeft. Zo vind je eenvoudig je best (en slechtst) scorende communicaties terug. En heb je de perfecte leermomenten zo binnen handbereik.

Werk je projectmatig? Dan zit na soms maanden hard werk een project erop. Schol! Kijken jij en je contentteam tevreden terug of hebben jullie het doel net gemist? Evalueer de resultaten aan het einde van je project ook eenvoudig in de Contentkalender (klik op het potloodje naast het project en kies het tabblad ‘Evalueren’). En bij een always-on-strategie weet je na de evaluatie van je communicaties precies over welke onderwerpen je doelgroep graag leest. Interessant voor de toekomst. Wil je weten hoe je beide vormen van planning een gedegen evaluatie geeft? Lees dan onze volgende blog over dit onderwerp.

Foto door Andrew Neel gevonden via Unsplash