Geschreven door Franka Smet | 01-07-2022

Ik houd van plannen (wat een verrassing hè?). Daarom plan ik onze communicaties graag ruim van tevoren in. Eens per maand vul ik de Contentkalender met onderwerpen voor de komende weken.

Zo ook vandaag. Maar hoe langer ik naar de kalender staarde, hoe minder inspiratie ik kreeg. Ik speurde het internet af en zocht in de mailbox naar leuke klantvragen. Helaas, er zat niks nieuws tussen.

Ik bedacht ik me, waarom zou ik content niet recyclen? We leven in een tijd waar alles draait om duurzaamheid. En dat kun je ook makkelijk toepassen op je online content. In de Contentkalender zoek ik terug naar onderwerpen die we al eens eerder hebben gebruikt. In de communicatielijst vind ik alle berichten terug die we ooit hebben verzonden én opgeslagen in de Contentkalender.

Content recyclen helpt je niet alleen op inspiratieloze dagen. Het zorgt er ook voor dat je meer uit je content haalt. Waarom? Organisaties plannen doorgaans veel meer content in dan er uiteindelijk gemaakt wordt. En in de content die wel gemaakt wordt zit nog veel meer potentie dan eruit gehaald wordt. Dit komt omdat organisaties te druk zijn met contentcreatie, waardoor er minder tijd overblijft om te praten met de doelgroep, te evalueren en te optimaliseren.

Via de communicatielijst kan ik onze content van de afgelopen jaren terugvinden. Ik kan scrollen voor inspiratie of op zoek gaan naar content die in de smaak viel bij onze doelgroep. Maar ook zoeken op trefwoorden als ik al een onderwerp in mijn hoofd heb. Een beetje herschrijven, opfrissen en de content is klaar voor een tweede ronde.

Ik sloeg 2 vliegen in één klap. Want ineens had ik, naast een gevulde kalender, ook inspiratie voor dit blog. Ik leg je graag uit hoe je je content het beste kan hergebruiken.


Kies content die scoort

Wist je dat marketeers gemiddeld 82% van hun tijd besteden aan contentcreatie?

Bron: FrankWatching

Organisaties besteden veel tijd en geld aan nieuwe, creatieve content. Soms met succes, soms zonder het gewenste resultaat. Je weet van tevoren niet hoe goed je content gaat scoren. Maar achteraf natuurlijk wel. Haal alles eruit wat erin zit. Hergebruik daarom de pareltjes onder je content. Kijk naar het aantal reacties, de klikfrequentie en likes. Zo weet je al dat je doelgroep aangaat op je bericht. Dat is gegarandeerd scoren.

Hiermee voorkom je ook dat je website vol staat met blogs die niemand leest, webinars die niemand kijkt en contentoffers die niemand downloadt. In de Contentkalender kan je makkelijk zien welke content goed werd ontvangen door je doelgroep. Hoe? Geef je communicaties sterren! Zo houd je makkelijk bij wat je beste communicaties zijn.

Herschrijven

Time to spice it up. Er valt altijd iets te verbeteren. Met de kennis van nu zou je misschien zinnen toevoegen of weglaten. Of anders formuleren. En misschien heb je wel nieuwe informatie die je aan je content wil toevoegen. Kortom: recyclen is niet zomaar kopieer- en plakwerk.

Zelfde content, maar in een nieuw jasje

Stel je vindt een artikel terug op je website. Superleuk, goed geschreven en veel gedeeld. Gebruik de inhoud dan ook op andere kanalen. Niet door simpelweg de link naar het artikel te delen, maar:

- Door het artikel op te splitsen in meerdere korte sociale mediaberichten. Zo roep je interactie op bij je volgers.


- Door een Twitterbericht met een goed citaat uit je artikel te delen. Daarmee trek je mensen naar je website of account.

- Door een korte video op YouTube of Instagram te plaatsen, waarin iemand de kern van het artikel verteld. Zo maak je je content interactiever.

Een extraatje? Verwijs naar het uitgebreide artikel met een link naar je website.

Ideeën recyclen

Dit kan natuurlijk ook andersom! Heb je een goed scorend LinkedIn-bericht? Misschien tijd om die uit te schrijven tot een blog, nieuwsbrief of contentoffer. Dan maak je wel nieuwe content, maar hergebruik je het onderwerp of idee.