Geschreven door Franka Smet | 01-07-2022
Ik houd van plannen (wat een verrassing hè?). Daarom plan ik onze communicaties graag ruim van tevoren in. Eens per maand vul ik de Contentkalender met onderwerpen voor de komende weken.
Zo ook vandaag. Maar hoe langer ik naar de kalender staarde, hoe minder inspiratie ik kreeg. Ik speurde het internet af en zocht in de mailbox naar leuke klantvragen. Helaas, er zat niks nieuws tussen.
Ik bedacht ik me, waarom zou ik content niet recyclen? We leven in een tijd waar alles draait om duurzaamheid. En dat kun je ook makkelijk toepassen op je online content. In de Contentkalender zoek ik terug naar onderwerpen die we al eens eerder hebben gebruikt. In de communicatielijst vind ik alle berichten terug die we ooit hebben verzonden én opgeslagen in de Contentkalender.
Content recyclen helpt je niet alleen op inspiratieloze dagen. Het zorgt er ook voor dat je meer uit je content haalt. Waarom? Organisaties plannen doorgaans veel meer content in dan er uiteindelijk gemaakt wordt. En in de content die wel gemaakt wordt zit nog veel meer potentie dan eruit gehaald wordt. Dit komt omdat organisaties te druk zijn met contentcreatie, waardoor er minder tijd overblijft om te praten met de doelgroep, te evalueren en te optimaliseren.
Via de communicatielijst kan ik onze content van de afgelopen jaren terugvinden. Ik kan scrollen voor inspiratie of op zoek gaan naar content die in de smaak viel bij onze doelgroep. Maar ook zoeken op trefwoorden als ik al een onderwerp in mijn hoofd heb. Een beetje herschrijven, opfrissen en de content is klaar voor een tweede ronde.

Ik sloeg 2 vliegen in één klap. Want ineens had ik, naast een gevulde kalender, ook inspiratie voor dit blog. Ik leg je graag uit hoe je je content het beste kan hergebruiken.