Geschreven door Luuk Post | 06-03-2019 (bijgewerkt 14-12-2020)

Vergeet last minute stress. Vanaf nu krijgt je doelgroep op vaste momenten krachtige content. Met een contentkalender weet je ruim van tevoren wie wat wanneer en voor wie publiceert. Maar hoe begin je met zo'n contentkalender? Dit stappenplan helpt je om in 5 stappen te starten met communicatieplanning in de Contentkalender.

Het is zover. Je wilt werken maken van je communicatieplanning. Daarvoor heb je een account aangemaakt in de Contentkalender. Je klikt wat rond en ontdekt de verschillende functionaliteiten, maar je vraagt je vooral af hoe je ermee moet beginnen. In dit stappenplan helpen we je een vliegende start maken.

Heb je na het lezen van dit stappenplan toch nog vragen? Neem dan contact op.
Heb je nog geen account? Maak een account aan.

Stap 1: Betrek je collega's

Een mooi gevulde Contentkalender begint met goede ideeën. Maar goede ideeën bedenk je niet alleen, dat doe je samen. Verzamel daarom een aantal collega's voor een brainstormsessie. Beperk je daarbij niet tot de communicatie-afdeling, maar vraag ook collega's van:

  • Marketing
  • De salesafdeling
  • De productieafdeling
  • De klantenservice

Doeltreffende communicatie begint met een denkoefening over de ontvanger. Als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt, speel je daar makkelijk op in. Heb je al een communicatiestrategie? Neem die dan als uitgangspunt. Heb je die nog niet? Begin de brainstormsessie dan met de volgende vragen: wie willen we bereiken? Wat houdt ze bezig? Wat vinden ze leuk? Hoe ga ik mijn doelgroep helpen? Wat heeft de doelgroep aan mij?

Leg ook in het begin vast wat belangrijke onderwerpen zijn voor jouw organisatie. En laat die onderwerpen terugkomen in je communicatie. Voor de Nederlandse Voetbalbond is het bijvoorbeeld belangrijk dat zij het onderwerp ‘Discriminatie in het voetbal’ benoemen. Dus laten ze dat terugkomen in hun communicatie. Maar ook in hun planning. Als leidraad kan je, bijvoorbeeld, de volgende drie categorieën gebruiken om je content in onder te verdelen:

  • Informatief: handige tips, weetjes en bruikbare informatie om problemen op te lossen en het leven makkelijker te maken.
  • Actualiteiten (gepland en ad hoc): informatie over evenementen, seizoensgebonden gebeurtenissen of trends in de markt.
  • Entertainment: content met een knipoog, voor interactie en binding met de doelgroep.

Stap 2: Giet de content in de juiste vorm

Nu je weet hoe je de doelgroep wilt aanspreken en met welke onderwerpen je dat doet, is het tijd om de vorm te bepalen. Hoe wil je je doelgroep bereiken? De keuzes zijn eindeloos en de ene optie is altijd tijdrovender en duurder dan de andere. Zo is een video of e-book leuk, maar kost het wel tijd (en geld) om te maken. Geef die informatie ook aan in de Contentkalender, dan houd je het overzicht.

Een aantal mogelijke contentformaten zijn:

  • Artikel
  • Interview
  • Video
  • Foto
  • Geluidsfragment
  • Nieuwsbrief
  • Infographics
  • E-book
  • Tool
  • Vraag en antwoord
  • Casus
  • Klantverhalen
  • Poll
  • Persbericht
  • Blogpost

Heb je bedacht welke vormen je wil gebruiken? Maak die contentformaten dan meteen aan in de Contentkalender: linkerbalk > Contentformaten > Toevoegen.

Stap 3: Bereik je doelgroep via het juiste kanaal

Als het goed is, heb je nu helder wie je gaat bereiken en in welke vorm je dat gaat doen. Maar hoe ga je die content verspreiden? Het juiste kanaal vinden is belangrijk. Denk daarbij goed aan je doelgroep. Als je weet waar die zich bevindt, dan weet je ook waar je je boodschap moet verspreiden. Bijvoorbeeld:

  • Bedrijfswebsite
  • Facebook
  • Intranet
  • LinkedIn
  • YouTube
  • E-mail
  • Twitter
  • Pinterest
  • Yammer

Voeg de mediakanalen meteen toe aan de Contentkalender: linkerbalk > Mediakanalen > Toevoegen.

Stap 4: Publiceer op het juiste moment

Nu weet je (als het goed is) wie je doelgroep is en hoe en waar je je doelgroep wil bereiken. Als laatste moet je dan nog nadenken over wanneer je dat wil doen. Met de volgende vragen kan je zelf het ideale moment ontdekken:

  • Wanneer is je doelgroep online? Analyseer bijvoorbeeld met Google Analytics de activiteit op je website.
  • Wat doet je doelgroep en wanneer? Hier kan je je klantenservice contacteren of in gesprek gaan met iemand uit je doelgroep.
  • Ben ik afhankelijk van een bepaald seizoen voor mijn product?
  • Zijn er momenten waarop mijn activiteiten en die van de doelgroep overeenkomen?
  • Wanneer zijn de schoolvakanties, feestdagen en bijzondere dagen van lokaal, nationaal of internationaal belang?
Overzicht Contentkalender

Stap 5: Blijf scherp op het resultaat

Nu je precies weet hoe je gaat communiceren, komt het leukste gedeelte: kijken wat er gebeurt. Probeer bij te houden wat het bereik is van je boodschap, hoeveel ‘likes’ je krijgt, welke pagina’s lang bekeken worden en haal er leerpunten uit. Op die manier worden je boodschappen steeds beter. Vergeet die statistieken ook niet aan te geven in de Contentkalender. Zo heb je alle informatie op een plek.

Plan wekelijks een meeting om je planning te bekijken en de resultaten van je communicatie door te nemen. Wat ging goed en, even belangrijk, waar liggen er verbeterpunten? Grijp die meeting ook meteen aan om te brainstormen over nieuwe onderwerpen of nieuwe mediakanalen. Blijf jezelf uitdagen, daar groei je van.

Benieuwd wat de Contentkalender allemaal voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)