Geschreven door Kevin Jelu | 05-06-2020

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. Je werk-privébalans wordt op de proef gesteld. En je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af: (nog) meer online overleggen, geen snelle babbels in de gang en toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe ga je daarmee om? En waarom is de Contentkalender jouw partner in crime?

Online overzicht: contentplanning

Als communicatiespecialist heb je een duidelijke doelstelling voor ogen: overzicht over de communicatie van jouw organisatie. Thuiswerken bemoeilijkt dat doel. Vroeger zat je naast elkaar: je stelde vragen, je hield overzicht met Excelsheets, grote A2’s tegen de muur of met post-its. Maar hoe je dat nu? Plan je voor iedere vraag een online overleg in? Waarschijnlijk niet. Nu ga je op zoek naar andere oplossingen, zoals de Contentkalender. Maar hoe helpt die jou om het overzicht te herstellen en om je online samenwerking te vereenvoudigen?

De Contentkalender

Aan de hand van vijf features, zet jij de Contentkalender optimaal in. Zo creëren jij en je team weer het nodige overzicht over jullie communicatieplanning. En werken jullie weer vlot samen. Vanop afstand.

1. Altijd online overzicht

In de Contentkalender zet jij je contentplanning helder uiteen. Je ziet wat klaar is, wat nu moet gebeuren en wat er nog aan zit te komen. Dat doe je op je eigen manier. In de kalender, in de tijdlijn of in de lijstweergave. Of via de uitgebreide filterfunctie. Meer nog. Je communicaties dragen de kleur van het overkoepelende project waartoe ze behoren. En dragen een contentformaat en een mediakanaal. In een oogopslag zie je dus voor welk project, in welk contentformaat en via welk mediakanaal je je communicatie gaat maken en publiceren. Zo transformeert de Contentkalender jouw Excelsheet of post-it-muur in een online kalender die je overal kan raadplegen. Met andere woorden: altijd online overzicht. Voor jou en je collega’s.

2. Online taakverdeling

Samenwerken op afstand vraagt om een heldere structuur. Die kan je uiteen zetten in de Contentkalender. Je verdeelt eenvoudig taken onder je teamleden. Zo is het meteen duidelijk wie wat doet. En wat de status daarvan is. Met een paar klikken ben je op de hoogte en weet je wie te contacteren bij vragen. Handig. Want zo werk je weer vlot samen.

3. Content altijd binnen handbereik

In de Contentkalender zie je niet alleen de contentplanning. Je hebt ook plaats voor je content. Die sla je op in de communicaties. Je voegt er tekst toe, bewaart er afbeeldingen of plaatst een link. Dat bespaart je zoekwerk. Tijd die je kan gebruiken om je content te perfectioneren.

4. Ondersteuning voor online overleg

De Contentkalender is de ideale visuele ondersteuning voor je contentoverleg. Je deelt je scherm en bespreekt de planning van de afgelopen, huidige en volgende week. Dankzij de visualisatie is iedereen mee met het overleg. Zo loopt alles weer net wat vlotter.

5. Altijd zicht op je richtlijnen

Hoe zorg je ervoor dat je content aan alle richtlijnen voldoet? Snel overleggen met je collega’s loopt vanuit huis moeilijker. In de Contentkalender houd je de richtlijnen bij. Zo ziet iedereen waaraan de content voor een mediakanaal, een contentformaat en een doelgroep moet voldoen. Handig voor een snelle check.

Als partner in crime is de Contentkalender niet alleen handig als je op kantoor bent. Ook als je vanuit huis werkt, zet je hem eenvoudig in om overzicht te creëren. Je werkt vlot samen met je collega’s en hebt alle content binnen handbereik. Bovendien is het de ideale ondersteuning van je contentoverleg en heb je zicht op alle richtlijnen. Kortom: met de Contentkalender heb je altijd grip op je content.

Headerfoto door: Domenico Loia