Geschreven door Bente van Hintum | 09-09-2021

Weet je het nog? Afgelopen februari hebben we ons ‘Communicatie toevoegen’-scherm aangepast. Van één scherm gingen we naar drie stappen. Maar, uit gesprekken bleek dat deze wijziging niet alleen maar voordelen had. Dus hebben we met jullie feedback een nieuw scherm ontwikkeld. In deze blog leggen we je graag uit hoe het nieuwe scherm er uitziet.

Een korte samenvatting

  • Van stappen naar tabbladen
  • Makkelijker communicaties aanmaken
  • Gelijk taken toevoegen
  • Eenvoudiger content toevoegen

En hoe ziet dat er uit?

Nieuwe communicaties voeg je, zoals je gewend bent, toe door op de gewenste datum in de kalender te klikken. Of door de grote groene knop bovenaan je scherm. Dit weet je. Maar het scherm wat je dan te zien krijgt, gaat veranderen:

In plaats van drie stappen, bevat het scherm nu zes tabbladen. Dit zorgt ervoor dat je een communicatie volledig kan vullen bij het kopiëren/aanmaken en bewerken. Zo hoef je geen omweg meer te nemen om bestanden, taken of een URL toe te voegen aan je communicatie. Het grootste verschil? De titel, beschrijving en project van je communicatie blijven zichtbaar.

Tabblad 1: strategie

Op het eerste tabblad voeg je alle strategische elementen toe aan je communicatie. Hier vul je dezelfde informatie in als bij de huidige stap ''Wat wil je plannen?''. Je kiest het contentformaat, de mediakanalen, labels en eventuele subdoelgroepen. Ook wijs je een verantwoordelijke aan. We hebben die volgorde iets aanpast, zodat je er makkelijker doorheen loopt.

Strategietabblad 'Communicatie toevoegen'-scherm

Tabblad 2: planning

In het volgende tabblad kies je de publicatiedatum (Let op: als je de communicatie hebt aangemaakt door in de kalender te klikken, staat de publicatiedatum al ingevuld). In dit scherm geef je aan of, en met welke frequentie je een communicatie terugkerend wil inplannen. Dit is handig als je bijvoorbeeld op iedere maandag een LinkedInpost of om de drie maanden een nieuwsbrief wil publiceren.

Tabblad 3: content

In het derde tabblad kan je direct content toevoegen, tenminste, als je de communicatie niet als ‘Terugkerend’ (zie tabblad 2) hebt aangevinkt. Wijs een redacteur en eindredacteur aan en upload gelijk alle bestanden, linkjes of content in je communicatie. Eerst kon je hier alleen het contentblok vullen.

Contenttabblad 'Communicatie toevoegen'-scherm

Let op: Workflow vind je nu niet meer onder het kopje "content'', deze vind je in het tabblad takenlijst:

Tabblad 4: de takenlijst

Dit tabblad is volledig nieuw in het communicatie toevoegen scherm. Vanaf nu kan je direct de taken aanmaken, wijzigen en afvinken bij het kopiëren, aanmaken of bewerken van een communicatie. Ook voeg je hier je workflow toe aan je communicatie. Meer weten over taken en workflows? Ga naar stap vier van de Contentkalender Academy.

Takenlijsttabblad 'Communicatie toevoegen'-scherm

Tabblad 5: de evaluatie

Je wil natuurlijk dat je doelgroep jouw content goed ontvangt. Daarom is het belangrijk om te blijven evalueren. Geef je communicatie een rating of schrijf bijvoorbeeld een tip en top voor je communicaties, zo haal je het beste uit je contentstrategie.

(Let op: Dit tabblad zie je alleen bij het bewerken van je communicatie).

Tabblad 6: communicatie delen

Sharing is caring. Door een link van de communicatie te delen kunnen anderen ook content toevoegen aan jouw communicatie. Hier is niets aan veranderd. Meer weten over een communicatie delen? Bekijk dit filmpje.

(Let op: Ook dit scherm vind je alleen bij het bewerken van een communicatie).

Ben jij ook zo enthousiast geworden over ons nieuwe scherm? Eind september zetten we het ‘Communicatie toevoegen’-scherm om. Houd de tips op de inlogpagina, onze socials en je e-mail in de gaten voor de precieze livedatum.