Geschreven door Luuk Post | 11-07-2019 (bijgewerkt 15-12-2020)

Je ziet ze meteen als je de Contentkalender opent: projecten. Maar wat zijn ze? Hoe definieer je ze? En hoe zorg je dat ze voor je werken? Met deze blog leren we je alles over projecten en helpen we je om de juiste keuzes te maken.

Heb je vragen? Mail ons: info@decontentkalender.be!

Wat zijn projecten in de Contentkalender?

Projecten zijn het overkoepelende onderwerp waar verschillende communicaties onder vallen. Misschien verstuur je meerdere nieuwsbrieven per maand, wil je een nieuwe website onder de aandacht brengen of loopt er een zomercampagne. Allemaal vormen van projecten. Zoals je merkt lopen sommige projecten heel het jaar door. Terwijl andere maar in een korte periode vallen. Kies vooral een manier die bij jouw organisatie past.

Projecten brengen structuur aan in je communicatieplanning. Je communiceert over een (vooraf) bepaald onderwerp. Dat helpt je om duidelijke keuzes te maken over wat je wel en niet communiceert. Wil je een LinkedIn-bericht plaatsen, maar valt het niet onder een lopend project? Vraag je dan af: waarom wil ik het plaatsen? Wat heeft mijn doelgroep eraan als ik het plaats? Zo houd je je communicatieplanning overzichtelijk en gestructureerd.

Hoe bedenk ik projecten?

In het begin kan het wennen zijn om te werken met projecten. Hoe bedenk je zinvolle projecten? Kies met je team een aantal belangrijke onderwerpen voor de komende maand. En evalueer nadien hoe dat gaat. Maak ook een lijstje met communicatie-uitingen die niet onder te brengen waren bij een project. Dat levert aan het einde van de maand een mooie verzameling op die je in staat stelt om te groeien in je communicatieplanning. Dat lijstje geeft je misschien wel inspiratie voor nieuwe projecten. Dat levert uiteindelijk een mooie teamevaluatie op: hoe bevalt de werkwijze? Waar lopen we tegenaan? Wat kan er anders? En de belangrijkste vraag: willen we hiermee doorgaan?

Spreek je doelgroep aan met je projecten

Projecten zijn dé manier om structuur aan te brengen in je communicatieplanning. In de Contentkalender nemen ze daarom een prominente plek in. Projecten geven jouw communicatieplanning (en misschien ook wel de rest van je werk) kleur. Figuurlijk, maar ook letterlijk: iedere communicatie krijgt de kleur van het project waartoe ze behoort. Zo herken jij altijd bij welk project een communicatie hoort.

Projecten geven je communicatieplanning kleur
Projecten geven je communicatieplanning kleur


Bij een project kies je een of meerdere doelgroepen. Bij een individuele communicatie ga je die dan specifiëren naar een subdoelgroep. Zo hoort je project, bijvoorbeeld, bij de algemene doelgroep 'Externe communicatie'. Bij de specifieke communicatie geef je dan aan dat je je in die post richt op 'Bestaande klanten'. Met enkele klikken, weet je dus precies welke doelgroep je aanspreekt.

Doelstelling kiezen!

Met projecten helpt de Contentkalender je om structuur aan te brengen in je communicatie. Daarnaast kan de Contentkalender je ook helpen om meer doelmatig te communiceren. Een project koppel je aan een doelstelling. Zo zorg je ervoor dat de communicatie ook bijdraagt aan je doelen. Ook hier geldt: kom je erachter dat je veel communiceert buiten de doelstelling om? Misschien is het dan tijd om je doelstellingen (of je boodschappen) te herevalueren.

Samenvattend:

Werken met projecten geeft een aantal voordelen:

  • Je gaat gestructureerd communiceren
  • Projecten geven rust en overzicht
  • Je doelgroep wordt op de juiste manier aangesproken.

Meer hulp nodig?

Mail ons: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)