Geschreven door Luuk Post | 11-07-2019

Je hebt een account van de Contentkalender en bent klaar om de Contentkalender in gebruik te nemen. Nu kan je projecten gaan definiëren. Werken met projecten is niet moeilijk, maar het vereist wel een zekere mate van gestructureerd werken. Hoewel dat wat tijd kost, levert het je uiteindelijk veel structuur en overzicht op. Met deze blog, leren we je stap voor stap alles over projecten. Heb je vragen? Mail ons: info@decontentkalender.be!

Wat zijn projecten in de Contentkalender?

Projecten zijn het overkoepelende onderwerp waar verschillende communicaties onder vallen. Dat kan zo groot of zo klein zijn als je zelf wil. Verstuur je meerdere nieuwsbrieven per maand? Dan kan dat al een project zijn. Wil je je nieuwe website onder de aandacht brengen? Ook dat is een project. Heb jij gedurende het jaar meerdere sprekers op verschillende evenementen? Maak er een project van.

Projecten brengen structuur aan in je communicatieplanning. Je communiceert over een (vooraf) bepaald onderwerp. Dat helpt je om duidelijke keuzes te maken over wat je wel en niet communiceert. Wil je een LinkedIn-bericht plaatsen, maar valt het niet onder een lopend project? Vraag je dan af: waarom wil ik dit plaatsen? Wat heeft mijn doelgroep eraan als ik dit plaats? Zo houd je je communicatieplanning overzichtelijk en gestructureerd.

Hoe bedenk ik projecten?

In het begin kan het wennen zijn om te werken met projecten. Hoe bedenk je zinvolle projecten? Spreek met je team een aantal belangrijke onderwerpen af waarover je deze maand wil communiceren en kijk hoe dat gaat. Wees streng voor jezelf. Heb je een idee voor een communicatie, maar is die niet onder te brengen onder één onderwerp? Schrijf die dan op. Aan het einde van de maand heb je dan een aantal communicaties die niet onder een project te verzamelen waren. Dat is het perfecte moment om te groeien in je communicatieplanning. Misschien geeft dit lijstje je inspiratie voor nieuwe projecten. Vergeet de evaluatie niet te delen met de rest van je team. Hoe bevalt deze werkwijze? Waar lopen we tegenaan? Wat kan er anders? En de belangrijkste vraag: willen we hiermee doorgaan?

Spreek je doelgroep aan met je projecten

Projecten zijn dé manier om structuur aan te brengen in je communicatieplanning. In de Contentkalender nemen ze daarom een prominente plek in. Projecten geven jouw communicatieplanning (en misschien ook wel de rest van je werk) kleur. Figuurlijk, maar ook letterlijk: iedere communicatie krijgt de kleur van het project waartoe ze behoort. Zo herken jij altijd bij welk project een communicatie hoort.

Projecten geven je communicatieplanning kleur
Projecten geven je communicatieplanning kleur


Bij een project kies je één doelgroep. Maar wat als je een project zich op meerdere doelgroepen richt? In de Contentkalender is dat niet mogelijk. Omwille van een simpele reden: door één doelgroep te moeten kiezen, word je gedwongen structuur in je communicaties aan te brengen. Een doelgroep kiezen houdt bijvoorbeeld in dat je een tone-of-voice kiest. ‘U’ of ‘jij’ door elkaar heen gebruiken in een project is verleden tijd. En weet je wie daar blij van wordt? Je doelgroep.

Doelstelling kiezen!

Met projecten helpt de Contentkalender je om structuur aan te brengen in je communicatie. Daarnaast kan de Contentkalender je ook helpen om meer doelmatig te communiceren. Een project kun je aan een doelstelling koppelen. Zo zorg je ervoor dat de communicatie ook bijdraagt aan je doelen. Ook hier geldt: kom je erachter dat je veel communiceert buiten de doelstelling om? Misschien is het dan tijd om je doelstellingen (of je boodschappen) te herevalueren.

Samenvattend:

Werken met projecten geeft een aantal voordelen:

  • Je gaat gestructureerd communiceren
  • Projecten geven rust en overzicht
  • Je doelgroep wordt op de juiste manier aangesproken.

Meer hulp nodig?

Mail ons: info@decontentkalender.be.

(Dit is een herwerkte versie van de originele blog.)