Hoe vul ik de Contentkalender? - Stap 3

Nu je de Contentkalender gepersonaliseerd hebt en projecten hebt aangemaakt, kan je de kalender vullen. En dat is het leukste deel, want je gaat je communicaties plannen. In stap drie van de Contentkalender Academy, legt Franka je uit hoe je je kalender vult met communicaties en wat daarbij allemaal mogelijk is.

Wat vertellen we in deze video?

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale projectmanagement tool voor je marketing- en communicatieteam.

Met steeds meer content, kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de Contentkalender Academy leggen we je stap voor stap uit hoe je de contentkalender optimaal inricht en inzet voor jou communicatieplanning.

In de vorige video’s legde ik je uit hoe je de linkerbalk inricht.

Zodra je dat gedaan hebt, kan je beginnen met het plannen van je communicaties.

In deze video leg ik je stap voor stap uit hoe je communicaties toevoegt.

Je kan een communicatie toevoegen door op de gewenste dag in de kalender te klikken, of door op de groene knop bovenaan te klikken.

Het 'communicatie toevoegen'- scherm bestaat uit vijf tabbladen.

Allereerst geef je je communicatie een titel en wijs je de communicatie toe aan een project.

Als je wil kan je ook een korte beschrijving toevoegen.

In het eerste tabblad geef je meer informatie over je strategie.

Je kiest het mediakanaal en het contentformaat. En je bepaalt wie er verantwoordelijk is.

Ook kan je labels en doelgroepen toevoegen. Deze informatie is niet verplicht.

Wil je je communicatie direct opslaan? Klik rechtsonder op 'opslaan’.

Om een communicatie op te slaan heb je alleen een titel en project nodig.

Maar je kan ook gelijk meer informatie toevoegen.

Onder het tabblad planning geef je informatie
over de publicatie- en einddatum van je communicatie.

Je kiest allereerst de publicatiedatum. Dat is het moment waarop de content live gaat.

En in sommige gevallen geef je je communicatie ook een einddatum. Denk bijvoorbeeld aan een 'tijdelijke landingspagina'
of een advertentie.

Als laatste kies je nog of je de communicatie doorlopend wil tonen of wil uitlichten in de tijdlijn.

In dit scherm kan je ook aangeven of je communicatie terugkerend wil inplannen.

Je kiest hier dan met welke frequentie je de communicatie wil laten terugkeren.

Wel zo handig als je op vaste momenten communiceert.

Bijvoorbeeld om de twee weken een LinkedInpost op vrijdag of iedere twee maanden een nieuwsbrief op de derde woensdag.

Hier geef je ook aan wanneer deze reeks eindigt.

Let op: je kan een reeks voor maximaal één jaar inplannen.

Als je geen datum invult zie je de communicatie niet terug in de kalender.

De communicatie is dan wel te vinden in de lijstweergave of op het planbord.

Meer over de verschillende weergaven vertel ik je in een volgende video.

Onder het tabblad content kan je, als je wil, alvast je content kwijt.

Hier geef je ook aan wie welke rol vervult bij deze communicatie.

Je geeft aan wie eindredacteur en redacteur is.

Je kan je content typen in het contentblok, bestanden uploaden of een link toevoegen.

Onder het tabblad takenlijst verdeel je de taken onder je collega’s.

Onder het tabblad ‘delen’ vind je de link waarmee

je deze specifieke communicatie deelt met je collega’s.

Door de link te kopiëren en te delen met een collega, krijgt je collega toegang tot deze communicatie.

Als je het vinkje ‘Publiek beschikbaar maken’ aanvinkt, kan iedereen met de link je content wijzigen.

Je hebt nu alle informatie om aan de slag te gaan met het 'Communicatie toevoegen'-scherm.

Ik wens je heel veel succes bij het opstellen van je overzichtelijke communicatieplanning.

Is je vraag beantwoord?