Hoe voeg ik projecten toe? - Stap 2

Projecten vormen de basis van je Contentkalender. Met projecten categoriseer je je communicaties, waardoor je overzicht creëert en je kalender kleur geeft. Bente legt je, in stap twee van de Contentkalender Academy, graag uit wat we bedoelen met projecten, hoe je ze aanmaakt en ze geeft je tips om je Contentkalender goed te vullen.

Transcript video 2:

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale project management tool voor je marketing- en communicatieteam.

Met steeds meer content kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de Academy leggen voor stap voor stap uit, hoe je de Contentkalender optimaal inricht en inzet voor jou communicatieplanning.

We beginnen door in te loggen in de Contentkalender.

In de vorige video leg ik je uit hoe je er account aanmaakt en hoe je de Contentkalender personaliseert naar jouw contentplanning.

Zodra je dat gedaan hebt, kom je bij de volgende stap: 'projecten definiëren'.

Ik leg je graag uit wat projecten zijn en hoe je ze inzet.

Bij de Contentkalender maken we gebruik van 3 niveaus: namelijk 1) projecten, 2) communicaties en 3) taken.

Een project is eigenlijk een bundeling van communicaties.

Je kan het vergelijken met een campagne.

Door middel van projecten groepeer je je communicaties en verenig je ze onder dezelfde kleur.

Kijk bijvoorbeeld eens in onze kalender. Daar zie je duidelijk de projecten terug.

De projecten worden onderverdeeld in verschillende communicatie-uitingen.

In deze video leg ik je uit hoe je je projecten aanmaakt en waar je allemaal bij stil moet staan.

Een project maak je aan door op de knop 'Toevoegen' te klikken.

In dit veld kan je alles kwijt over de titel van je project, de start en einddatum, de doelgroep en de doelstelling.

En bij een Corporate account kies je ook voor een afdeling.

Is een project niet verbonden aan een specifieke datum? Kies dan voor doorlopend.

Vergeet ook geen kleurtje toe te wijzen aan het project.

Werk je al met campagnes en projecten? Zet deze dan één voor één in de Contentkalender.

Kies een begin- en einddatum, koppel één of meerdere doelgroepen aan het project en kies een doelstelling.

Vergeet ook geen mooi kleurtje te kiezen want zo houd je mooi onderscheid.

Maar wat nou als je meer Always-on communiceert?

Met een Always-on strategie communiceer je het hele jaar door over vooraf gekozen onderwerpen.

In tegenstelling tot projectmatig communiceren werk je dus niet toe naar specifieke einddatum.

Om in de Contentkalender een duidelijk overzicht te bewaren maak je voor al die onderwerpen een project aan.

Ook hier koppel je één of meerdere doelgroepen aan en kies je een doelstelling.

En, in het geval van een corporate account, ook een afdeling.

Vergeet ook hier geen kleurtje te kiezen voor een duidelijk onderscheid.

Je hebt nu nog meer informatie om aan de slag te gaan met de Contentkalender.

In een volgend filmpje leg ik je graag uit hoe je het proces van communicatieplanning verder optimaliseert.

Ik leg je dan uit hoe je communicaties aanmaakt en inplant.

Is je vraag beantwoord?