Hoe personaliseer ik de Contentkalender? - Stap 1

De Contentkalender is de ideale projectmanagementtool voor jouw communicatieplanning, omdat je de kalender volledig op je eigen organisatie personaliseert. Dat doe je in de linkerbalk van de Contentkalender. Hoe je de linkerbalk vult en goed inzet, vertelt Franka jou graag in deze eerste stap van de Contentkalender Academy.

Wat vertellen we in deze video?

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale projectmanagement tool voor je marketing en communicatie team.

Met steeds meer content, kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de academy leggen we stap voor stap uit hoe je de Contentkalender optimaal inricht en inzet voor jouw communicatieplanning.

We beginnen met inloggen in de Contentkalender.

Heb je al een account?

Ga dan naar het volgende hoofdstuk.

Heb je nog geen account? Blijf dan kijken.

Op onze website kun je gratis een proefmaand starten.

Vul je eigen en de gegevens van je organisatie waarvoor je werkt in.

Zodra dit gelukt is zie je het beginscherm van de Contentkalender.

In de contentkalender zie je een groene balk aan de linkerkant. Daar zet je contentstrategie in.

In het midden zie je de kalender. Daar plan je al je communicatie uitingen in.

Je organisatie heeft een belangrijke boodschap.

Die boodschap wil je zo helder mogelijk overbrengen. Via de juiste kanalen en op het juiste moment.

Hiervoor is een goede strategie essentieel.

Daarom hebben wij een overzichtelijk figuur gemaakt.

Allereerst is het belangrijk om antwoord te geven op de vraag: Wie is de zender?

Dat is voor organisaties vrij makkelijk namelijk de organisatie zelf.

Daarbij bepaal je ook welke toon je als zender wel aanslaan.

Communicatie wordt natuurlijk naar iemand gestuurd. Het is dus belangrijk om te weten naar wie. Die wie is je doelgroep.

Maar je moet ook weten over welke thema's of onderwerpen je communicatie gaat.

De informatie verspreid je via bepaalde kanalen en in bepaalde content formaten.

Bijvoorbeeld via een blog of een instructie video zoals deze.

Alle elementen en details van je contentstrategie vul je als eerste in in de Contentkalender.

Al deze informatie zet je in de linkerbalk.

Hier zie je namelijk mediakanalen, contentformaten, doelgroepen en projecten staan.

Ook is het belangrijk om de doelstellingen van je organisatie hierin te noteren.

In de ideale situatie draagt al je communicatie bij aan deze doelstellingen.

Door te klikken op deze onderdelen personaliseer je de Contentkalender helemaal naar je eigen communicatieplanning.

Laten we beginnen bij mediakanalen.

Onderin klik je op de groene knop 'toevoegen'.

Dan opent er een scherm waar je een mediakanaal kan toevoegen.

Als voorbeeld nemen we Youtube.

Bovenin vul je de naam in. In dit geval Youtube.

Daarna kies je een icoontje.

Heb je al meer informatie over dit specifieke mediakanaal.
Vul dat dan meteen hier in.

Een doel kan bijvoorbeeld branding zijn of het verhogen van het aantal gebruikers.

Vul in wat je al weet, je kan het later altijd nog wijzigen.

Heb je al een stijlgids? Dan wordt dit een simpele knip en plak oefening.

Je ziet het toegevoegde mediakanaal nu ook in de linkerbalk verschijnen.

Bij contentformaat, doelgroepen en projecten kan je hetzelfde doen.

Het is belangrijk om de linkerbalk te vullen voor je doorgaat met plannen.

In een volgend filmpje leg ik je uit wat projecten zijn en hoe je ze in zet.

Je hebt nu voldoende informatie om aan de slag te gaan met de Contentkalender.

In het volgende filmpje leg ik je graag uit hoe het proces van communicatieplanning verder in zijn werk gaat.

Is je vraag beantwoord?